info@dierfysio-jovanca.nl
Dierenfysiotherapie......wanneer de bewegingsvrijheid van uw dier ook belangrijk voor u is!

Chiropractie

Bij Chiropractie probeer je de gezondheid van het dier te herstellen en onderhouden door het eigen herstellende vermogen van het lichaam te ondersteunen. Het goed functioneren van het neuromusculaire systeem (zenuwstelsel) gebeurt door middel van korte, snelle maar gecontroleerde manipulaties van specifieke gewrichten of anatomische regio's  in de wervelkolom. Het kan gebruikt worden bij veel gezondheids- en prestatieproblemen. De Het herkent en behandelt de biomechanische disfunctie van de wervelkolom en het effect op het gehele zenuwstelsel. De algehele gedachte achter de chiropractie is, dat gewrichtsdisfunctie het normale neurologisch evenwicht bij gezonde individuen beïnvloedt.

Veterinaire Chiropractie is geen vervanging voor de reguliere diergeneeskunde, maar biedt een extra mogelijkheid om tot diagnose en behandeling van aandoeningen van het bewegingsapparaat te komen. Daarnaast kan Veterinaire Chiropractie vaak de bron van acute of chronische pijnsyndromen elimineren.

Bij welke klachten?

Veterinaire Chiropractie heeft zijn effectiviteit bewezen bij vele aandoeningen en klachten. Hieronder een greep uit de meest voorkomende daarvan:
- Chronische rugklachten: spondylose, hernia nucleus pulposi, lumbosacrale instabiliteit
- Recidiverende kreupelheden
- Onbegrepen kreupelheden
- Heup- en elleboogdysplasie
- Nekpijn
- Rugpijn
- Behandelen compensatiepatronen
- Incontinentie
- Verminderde prestaties in de sport
- Niet meer in de auto of op de bank kunnen springen.

De kracht van chiropractie ligt in de behandeling van het voortbewegingsapparaat en dan met name het herstel van de beweeglijkheid van de wervelkolom

Verschil tussen chiropractie en fysiotherapie.

Feitelijk zijn het beiden complementaire geneeswijzen, welke als aanvulling worden gebruikt om symptomen van de ziekte/problemen op te vangen.
Waar de fysiotherapeut voornamelijk kijkt naar de spieren en het algehele spierstelsel, richt de chiropractor zich vooral op de wervels, de wervelkolom en het zenuwstelsel.
Dit is ook de reden waarom ik chiropractie ben gaan studeren, naast mijn fysiotherapeutische werk.
De opleiding welke ik gevolgd heb, is een post-HBO opleiding;
alleen dierenartsen en fysiotherapeuten worden op deze opleiding toegelaten.
Ik vermeld dit, omdat dit betekent dat iedereen, dus ook iemand zonder  enige medische voorkennis, zich chiropractor kan noemen en het in de praktijk kan beoefenen. Het is hierom belangrijk om altijd naar de opleiding van de chiropractor te vragen. Is diegene geen dierenarts of fysiotherapeut? Dan zou ik voor een ander kiezen....