info@dierfysio-jovanca.nl
Dierenfysiotherapie......wanneer de bewegingsvrijheid van uw dier ook belangrijk voor u is!

Fysiotherapie, gecombineerd met chiropractie, voor honden

Voor dieren is bewegingsvrijheid een groot goed. Belemmeringen in het bewegingsapparaat zorgt niet alleen voor pijn, maar heeft ook invloed op hun gedrag. Dierenfysiotherapie komt overeen met de humane therapie. Aan de hand van een behandelplan en één of meer behandelingen presteert uw hond straks weer zonder pijn of belemmeringen en krijgt het dier zijn plezier weer terug in bewegen. Ook ben ik veterinaire chiropractor, waardoor ik extra kennis heb van de wervelkolom en het zenuwstelsel, waardoor ik de honden nog beter kan helpen. Voor meer uitleg over deze aanvulling, kunt u kijken bij het menu onder het kopje chiropractie.

Voorbeelden van klachten waarbij fysiotherapeutische/chiropractische ondersteuning soelaas kan bieden:

•  revalidatie,
  • neurologische problematiek,
  • ataxie, verlammingsverschijnselen,
  • pees-, slijmbeurs- en gewrichtsontstekingen,
  • stijfheid,afwijkend bewegen in het algemeen,  enz.

Mobilisatietechnieken dienen ter vermindering van stijfheid, waardoor zaken als spierkracht, stabiliteit, mobiliteit en coördinatie kunnen verbeteren. Massage kan ervoor zorgen dat:
- spierspanning normaliseert,
- zwellingen afnemen
- en de bloedcirculatie verbetert.

Honden behandel ik op mijn praktijkadres in Westervoort. Hier heb ik de beschikking over diverse materialen, de Aquatrainer (hydrotrainer)  en een laser. Ook kan ik Dry Needling inzetten bij de behandeling.

Reguliere fysiotherapie bestaat uit:
* massage
* mobilisatie van gewrichten
* oefentherapie en adviezen
* Palliatieve zorg (verlichting)
Dit is zorg bij dieren welke niet te genezen zijn, maar waarbij klachten verlicht of pijn verzacht kunnen worden door een dierfysiotherapeut.
Indien noodzakelijk kan ik ook bij u aan huis komen om de hond te behandelen.

Medische hydrotherapie
Overgewicht, gebrek aan beweging, leeftijd, ziektes, blessures, maar ook overteelt leiden tot pijn bij het bewegen. In het water
wordt het lichaam bevrijd van zijn eigen gewicht en bewegingen kunnen met minder pijn worden uitgevoerd. Daar bij komt dat er meer weerstand is door het water, waardoor de training dus uitdagender en dikwijls ook effectiever is.

Een bijkomend voordeel is dat de temperatuur van het water regulerend werkt;
warm water ontspant ademhaling en spieren en koel water beschermt de bloedsomloop tegen oververhitting.

Hydrotherapie wordt ook wel Aqua-therapie genoemd en is een vorm van revalidatie, zoals fysiotherapie, welke in het water wordt uitgevoerd. Dit blijkt uiterst succesvol bij de behandeling van orthopedische en neurologische aandoeningen.
Door hydrotherapie verbetert het algehele welbevinden van uw hond aanzienlijk, doordat de pijn verlicht wordt en de spieren sterker gemaakt worden. De spierversterkende werking helpt bijvoorbeeld ook bij rugklachten of blessures aan spieren of gewrichten.
Bewegen in het water heeft ook als voordeel, dat gewrichten veel minder belast worden. Het functieherstel kan zo sneller plaatsvinden.
Hydrotherapie is dus geschikt voor vele aandoeningen; denk hierbij bijvoorbeeld ook aan honden met hernia of na een operatie. Voordeel is dat er gecontroleerd bewogen kan worden en de spiermassa op een veilige manier opgebouwd kan worden. Daarnaast kan de hond ook nog zijn energie kwijt. De combinatie fysiotherapie met hydrotherapie zorgt ervoor dat de hond niet alleen spierkracht en conditie opbouwt, maar dat de gewrichten ook soepeler worden.

We werken samen in een samenwerkingsverband, de vakgroep hydrotherapie hond.

Lasertherapie

High power lasertherapie dient ter stimulering van het zelf herstellend vermogen van het lichaam. Het laserlicht activeert weefselcellen en zet aan tot meer energieproductie. Laser kan breed ingezet worden bij pijnbestrijding, wonden, overbelastings- en ontstekingsklachten. Deze behandeling is pijnloos en dikwijls zeer effectief.

Ik heb de beschikking over een High Power laser (variabel instelbaar tot 30 watt) die veilig toepasbaar is bij mensen en dieren. Het werkingsmechanisme is een proces dat fotobiostimulatie genoemd wordt, wat inhoudt dat licht wordt omgezet in energie (ATP) op celniveau.
Deze extra energie verbetert het zelfherstellend vermogen van de celfunctie, waardoor:
- de pijn verlicht wordt
- ontstekingsreacties verminderen
- weefselreparaties en celgroei versnellen
- de doorbloeding verbetert
- er is sprake van vermindering van littekenvorming en verklevingen van het bindweefsel
- verbetering zenuwfunctie
- verbetering van de wondgenezing
- het heeft een gunstig effect op het lymfestelsel
- en het stimuleert het immuunsysteem.

Het voordeel van het hoge vermogen van deze laser is, dat:
- de behandeltijd korter is
- het genezende effect sneller zal optreden, doordat er meer fotonen beschikbaar zijn, die kunnen worden geabsorbeerd.

Lasertherapie kan ingezet worden bij o.a.:

- huidproblemen, wonden (bijvoorbeeld bij slecht helende wonden), littekens,
- pees- , ligament- en gewrichtsblessures
- spierpijn, spierblessures en bij verhoogde spierspanning ( triggerpoints genoemd)
- artrose
- na een orthopedische operatie om het herstel te bevorderen
- rug- en nekklachten
- klachten t.g.v. hernia, bulging disk, spondylose e.d.,
- bindweefsel

De positieve beïnvloeding van al de ze zaken, hebben te maken met de invloed welke het laserlicht heeft op ons natuurlijke biologische systeem op celniveau (photobiomodulation).